A tudatosság fejlesztése jóga nidrával

A jóga nidrá első fokozatát fizikai és mentális lazítás eszközeként használják, amely tudatos izomlazítással és mentális irányítással éri el a feszültségek feloldását. Ez azonban még nem a valódi „jógikus alvás”, amely majd a tudat sokkalta mélyebb rétegeibe hatol, hanem annak nélkülözhetetlen előkészítő fokozata. A jóga nidrá minden egyes fokozata egyre mélyebb tudatszintek megismeréséhez, egyre finomabb rétegek tisztításához vezet.

Először is fejlesztenünk kell tárgyilagos tudatosságunkat azért, hogy meg tudjuk látni, valójában mi történik körülöttünk és velünk anélkül, hogy a történés hatása alá kerülnénk. Úgy tudjuk fejleszteni védettségünket a vrittikkel (az ösztönzések, amelyek felbukkannak tudatunk felszínére) szemben, hogy tudatossá válunk. (A vritti szó azt jelenti: örvénylés, egy visszatérő ösztönzés, amelynek se vége, se hossza.)

Az élet minden történése feszültséget generál, a feszültség az élet természetes velejárója. Azonban, ha a pillanat feszültsége intenzívvé válik, elkezdi negatív irányba befolyásolni a tudat és a test viselkedését. Másodszor tehát meg kell tanulnunk az elengedést, a relaxációt, lazítást, elengedni a stresszt, amelyet tudatunk, testünk és érzelmeink generálnak mindenféle tudatos ellenőrzés nélkül. Meg kell tanulnunk, hogyan lazítsuk és irányítsuk a belső és külső feszültségeket.

Harmadszorra ki kell jelölnünk egy irányt, hogy kreativitásunk egy szankalpán (pozitív tartalmú elhatározás) keresztül nyilvánuljon meg. Ez az irány tudatos megértése az élet pozitivitásának, és munkálkodás azon, hogy ez a pozitív minőség célunkká váljon.

Negyedszerre fejlesztenünk kell a koncentrációt vizualizációs gyakorlatokon keresztül.

 

Kapcsolódó cikkek: