Szempontok az otthoni jógázáshoz

Az otthoni jógázást elkezdeni a legnehezebb, hiszen olyan könnyű kifogásokat találni: „Ezernyi a tennivalóm”, „Otthon inkább csak pihenni szeretnék”, „Nem tudok magamra figyelni, mert valamelyik családtag mindig megzavar”.

 

 

 

 

Ezért az otthoni jógázás alapja a szilárd elhatározás. Ha eldöntötted magadban, hogy jógázni szeretnél otthon is, teremtsd meg hozzá a külső és belső feltételeket:

  1. Válaszd ki a jógásához a leginkább megfelelő időt (ez a biológiai ritmusodtól és az időbeosztásodtól is függ), és lehetőleg mindig ugyanabban az időpontban gyakorolj. Ennek több előnye is van: a jógázást így hosszú távon is be tudod illeszteni a napirendedbe, könnyebben tudod szokássá alakítani, és talán a környezeted, családtagok számára is elfogadhatóbb.
  2. Ne hagyd magad lebeszélni vagy eltéríteni a jógázástól. Előfordulhat, hogy a családtagjaid eleinte idegenkedve fogadják azt, hogy jógázni kezdtél. Akár különféle negatív reakciókra is számíthatsz (gúnyos megjegyzések, ellenvetések, tiltakozás) a részükről. Ne engedd, hogy mások véleménye befolyásolja saját döntésedet. Fontos a családi béke, ezért ha szükséges, köss kompromisszumokat és nyerd meg családtagjaid támogatását. A legnagyobb meggyőző erő, ha látják elszántságodat és kitartásodat.
  3. A rendszeresség sokkal fontosabb, mint a mennyiség. Kezdj bele akkor is, ha csak napi 10-15 percet tudsz jógázásra szánni.
  4. Teremtsd kényelmes helyszínt a jógázáshoz! Itt nem kell nagy dolgokra gondolnod. Elég, ha megnézed, hogy a lakás melyik része a legalkalmasabb a jógázáshoz, ahol nem zavarnak és te sem zavarsz másokat. Ahol van elég helyed a mozgáshoz, és lehetőleg nem kell állandóan elpakolni, majd visszapakolni a bútorokat. Nem baj, ha kezdetben nincsenek jógaeszközeid. Az a fontos, hogy ne hideg és csúszós padlófelületen gyakorolj, és ne legyen huzat sem. Csendes helyen, kellemes melegben és tiszta környezetben gyakorolj.
  5. Üres hassal jógázz, azaz a főétkezések előtt. Jógázás előtt közvetlenül ne egyél, és lehetőleg ne is igyál, vagy csak keveset.
  6. Igazítsd a gyakorlásodat
  • a napszakhoz: reggel a frissítő, energetizáló gyakorlatok segítenek a felébredésben, és felkészítik a tested és a lelked az egész napos tevékenységre, este a nyújtó, stresszoldó gyakorlatok jó levezetést biztosítanak, megnyugtatják az idegrendszered és előkészítik a nyugodt alvást.
  • fizikai állapotodhoz: vedd figyelembe, hogy reggel az izmaid még merevek, este sokkal rugalmasabbak, így bizonyos gyakorlatokat este sokkal könnyebb végrehajtani. Figyelj tested jelzéseire, különösen óvatosan gyakorolj, ha legyengült állapotban vagy, sérülések esetén vagy a menstruáció idején. Ilyenkor kerülj minden olyan gyakorlatot, ami számodra túlzottan megerőltető, kimerítő. Ha ezen időszakokban a fizikai gyakorlás egyáltalán nem esik jól, válassz a többi jógatechnika közül (pl. relaxáció, meditáció, jóga nidrá, egyszerűbb légzőgyakorlatok, mudrák).
  • mentális állapotodhoz: a gyakorlatok megválasztásánál vedd figyelembe azt is, hogy milyen lelkiállapotban vagy. Másra lesz szükséged akkor, ha fáradt és lehangolt vagy, másra, ha feszült és ideges, szintén másra, ha szétszórt és türelmetlen.
  1. Teremts zavartalan, nyugodt környezetet a jógázáshoz. Kapcsold ki a TV-t, rádiót, telefont. Ha nem szeretnél teljes csendben jógázni, akkor válassz lágy, megnyugtató, halk zenét. Szólj a családtagoknak is, hogy jógázás közben szeretnél egyedül lenni és magadra figyelni.
  2. Erre az időre tedd félre a tennivalókat és a problémákat. Legyen ez a te időd, amit magadra szánsz, és teljes mértékben magadra tudsz fordítani. Ha azt mondod, hogy majd akkor fogsz jógázni, ha már minden házimunkát elvégeztél, minden problémát megoldottál, akkor a jógázásra sosem kerül sor. Ezért egyetlen lehetőség, ha a jógázást legalább olyan fontosnak tartod, mint a többi teendődet. Meglátod, a jóga felfrissít, és utána a többi feladatodat is sokkal gyorsabban és koncentráltabban tudod majd elvégezni.
  3. A jógában fontos a rendszeresség, azonban figyelj oda, hogy ne váljon kényszerré. Engedélyezz magadnak pihenőnapokat is. Heti egy pihenőnapot még az egyik legkeményebb jógairányzat (Astánga) gyakorlói is beiktatnak, ezzel segítve az izmok regenerációját.   
  4. Néha törd meg a rutint. Hosszabb utazás, nyaralás, kirándulás közben is folytathatod a gyakorlást. Ha van lehetőséged, próbáld ki, milyen a természetben, vízparton vagy akár a vízben jógázni. (Igen, a vízben is lehet jógázni!  Jógázz vízben!  ) Különleges élményben lehet részed, ha napfelkeltekor vagy napnyugtakor jógázol. Használd ki ezeket a ritka alkalmakat, amikor eltérhetsz a megszokott rutintól és egészen új tapasztalásokat szerezhetsz a világról és önmagadról.
  5. Semmit ne élj meg kudarcként.  Egyes ászanákat csak hosszú, akár évekig tartó gyakorlással lehet megtanulni. Ne éld meg kudarcként, ha valami nem sikerül elsőre. Ne hasonlítsd magad másokhoz sem. Mindenkinek más a testalkata, és máshol jár a gyakorlásban. Sőt, még önmagaddal se versenyezz. A fejlődés nem lineáris. Előfordulhatnak olyan időszakok, amikor visszaesést tapasztalsz, majd ugrásszerű fejlődést. Ez természetes. Egyben biztos lehetsz: kitartó gyakorlásod idővel meghozza gyümölcsét.
  6. Semmit ne erőltess, ami nem esik jól. A jóga segít a kitartás és az önfegyelem fejlesztésében (tapasz), azonban tartsd szem előtt a nem ártás (ahimszá) és a megelégedettség (szantósa) alapelvét is. Azaz teremts egyensúlyt: tégy erőfeszítést, de ne erőlködj, légy fegyelmezett, de ne kényszerítsd önmagad. A jóga legyen örömforrás és a fejlődésed eszköze.

Kellemes otthoni gyakorlást!

írta: Selmeci Bojána

 

Kapcsolódó cikkek: