Stressz ellen: relaxáció

Közismert, hogy a relaxáció jótékony hatással van nemcsak megnyugodó elménkre, de a testünkre is. A Harvard Egyetemen professzora, Herbert Benson kardiológus volt az egyik első kutató, aki a relaxáció élettani hatásait vizsgálta. A test és elme összefüggéseinek feltárásában úttörő szerepet játszó orvos szerint a relaxációval rengeteget tehetünk a stressz leküzdéséért és a kiegyensúlyozott keringési rendszer megteremtéséért. Nem kell mást tennünk, mint megtalálni azt a technikát, amivel a legkönnyebben és leggyorsabban elérhetjük a relaxált állapotot.

Herbert Benson kardiológus a relaxáció, illetve azon belül is az autogéntréningek egyik legelismertebb kutatója volt. A Mind Body Medical Institute alapítójaként számtalan könyvet és tudományos munkát publikált a témában. Felhívta az emberek figyelmét arra, hogy a relaxáció által nagymértékben javul a szerveink, leginkább pedig az agy oxigénellátása, sokkal jobban, mint a mély alvás ideje alatt. Az anyagcserénk sebessége is 18 – 20 százalékkal, csökken ezzel párhuzamosan pedig vérünk tejsavtartalma is csökken, a kitágult ereknek köszönhetően javul a szerveink vérellátása. Állatkísérleteiben kimutatta, a rendszeres relaxáció révén a vérünk koleszterinszintje és a vérnyomásunk is csökkenhet. Mindemellett a vérünk endorfin szintje is növekszik, ami egyúttal kellemesebb közérzetet és magasabb fájdalomküszöböt jelent. A relaxáció során több alfahullám termelődik az agyunkban, amelyek jó minőségűek és szinkronizáltak. A kutatási eredmények szerint ezek jelentősen javítják a testünk sejtjeinek megújulási folyamatait. A Benson vezette kutatócsoport véleménye szerint egy 20 perces relaxáció legalább annyi stressztől szabadítja meg a szervezetünket, mint egy 3 - 4 órányi alvás. Benson egyébként két állandó elemre hívta fel a relaxálni vágyók figyelmét: a relaxációs válasz egy rövid hang vagy formula állandó ismételgetése után lép fel, illetve zavaró gondolatok esetén újra kell kezdeni az ismételgetést. A professzor azt is kiemelte, hogy ez a két elem minden nagyobb vallás és hitrendszer alapelemei között megtalálható.

Természetesen a relaxációt nemcsak a Benson féle ismételgetős módszerrel érhetjük el. A lazításhoz már számtalan meditációs és egyéb relaxációs technika létezik: legismertebbek az autogéntréning, izomlazításra épülő relaxáció, vizualizáció, légző-gyakorlatok. Érdemes mindenkinek több technikát is kipróbálni, illetve az egyes módszereket ötvözni, hogy megtaláljuk a számunkra legmegfelelőbb gyakorlatokat. Természetesen a különféle kellékek, eszközök is sokat segíthetnek a relaxációs állapot elérésében: egy-egy megnyugtató zene, egy finom aroma vagy illat, egy nyugtató hatású gyógytea, egy forró fürdő alapjaiban megteremtheti azt a hangulatot, amiben már könnyű lesz ellazulni.

Egyszerű lépések egy általános relaxációs technika elsajátításához:

1.

Ülj le vagy feküdj le kényelmesen és csukd be a szemed! Engedd, hogy az állkapcsod ellazuljon, a szemhéjak kényelmesen megpihenjenek, de ne legyenek szorosan zárva! Ha a szemhéjak rángatóznak, vagy nem sikerül lezárni őket, akkor sötétíts be a helységben, ami nyugalmat biztosíthat a szemeidnek.

2.

Gondolatban pásztázd végig a testet, kezdd a lábujjakkal, majd fokozatosan haladj végig a lábfejen, a lábakon, a fenéken, a törzsön, a karon, a kezeken, az ujjakon, a nyakon, és a fejen. Mindegyik testrészre külön-külön fordíts figyelmet! Ott, ahol feszültnek érzed a testet, képzeld el, hogy az ellazul!

3.

Feszítsd meg az izmaid tested egy-egy területén! Számolj el ötig, miközben megfeszíted az egyik izomcsoportot, majd lazítsd el, ezt követően térj át egy következő területre. Ez jó módszer a feszültség elengedésére. Lazítsd el az arc, a vállak, a karok, a lábak és a fenék izmait is!

4.

Hagyd, hogy a gondolatok áramoljanak, de ne próbálj semmire összpontosítani! Sokan azt tapasztalják, hogy az önszuggesztió nagy segítséget jelent. Szuggeráld önmagadak, hogy nyugodt vagy, el vagy lazulva, a szíved nyugodtan ver és teljes nyugalomban érzed magad! Többen ilyenkor egy-egy kedvenc, inspiráló mondatot ismételgetnek, vagy egy számukra kedves képre összpontosítanak.

5.

Végy mély lélegzeteket végig a relaxálás során! Érezd, ahogyan a hasadba áramlik a levegő és megtölti a testet tiszta oxigénnel, illetve kilégzéskor érezd, ahogyan kiáramlik a levegő és vele a stressz a tüdődből. A lazítást segítheti az is, ha egyértelműen a légzésére koncentrálsz.

6.

Ha egyszer ellazultál, képzeld el, hogy a kedvenc helyeden vagy egy gyönyörű, nyugodt helyen vagy. Körülbelül 5-10 perc múlva óvatosan térj vissza a valóságba!

 

A relaxációról bővebben itt olvashatsz.

 

forrás:

http://www.szivbaratlepesek.hu/magazine/relaxacio_az_elso_szamu_stresszdoktor