Sérülések

A jóga gyógyító hatással lehet régi sérülésekre. Ez azonban nem törvényszerű. Amikor a test mozgását régi sérülés akadályozza, nagy elővigyázatossággal kell eljárnunk. Soha ne váltsunk ki ellenállást a testünkből, ne erőltessük a mozdulatot. Dolgozzunk óvatosan, és kilégzéssel lágyítsuk a szöveteket. Ne csináljunk többet annál, mint amennyit kényelmesen el tudunk végezni, és lélegezzünk szabadon, miközben a hangsúly a kilégzésen van.

A térdünkben és a nyakunkban jelentkező fájdalomra azonnal reagáljunk, és hagyjuk abba azt a mozdulatot, ami a fájdalmat okozta.

A nyugati ember térde ritkB.K.S. Iyengar - Padmászana (Lótuszülés)án bírja (és nem is fogja bírni soha) a tökéletes Lótuszülést. Ha mégis megpróbáljuk beleerőltetni magunkat, olyan maradandó térdsérülést okozhatunk, amely még a hétköznapi tevékenységeink során végzett egyéb mozgásainkban is gátolni fog bennünket.

Soha ne siessük el a különböző gyertyákat sem. Ahhoz, hogy ezeket biztonságosan végrehajthassuk, a test olyan együttműködésére van szükség, amely révén nem a nyak cipeli egyedül a gravitáció terhét, hanem az egész test. Ez a testi intelligencia az alapgyakorlatok, s főleg az álló testhelyzetek rendszeres ismétlésével fejlődik ki.

B.K.S. Iyengar – Lótuszülés (Padmászana)

Amire ügyelni kell

Kezdjük a gyakorlást óvatosan, és saját ritmusunknak megfelelően. Az ászanákat olyan szinten végezzük, ami a hajlékonyságunknak megfelel. Ügyeljünk a rosszullét és egyéb panaszok figyelmeztető jeleire. Ha egy gyakorlat során nem természetes fájdalmat érzünk, azonnal hagyjuk abba, vegyük fel a kiindulási helyzetet, aztán feküdjünk le, hogy ellazuljunk. Lélegezzünk nyugodtan és egyenletesen.

Legyünk türelmesek magunkkal!

A jóga a megismerés útja. Ezen az úton járni élethosszig tartó folyamat, amelynek során lassan változunk, és mindinkább saját magunkká válunk. Ez lassan, fokozatosan zajlik – és elég gyakran észrevétlenül. A változás testünkben is hosszú időn át megy végbe. Többnyire egy évre van szüksége, hogy alapvető jobbulást mutasson, mivel a test csak akkor tud ellazulni és erőre kapni, ha ezt a lélek is engedi. Legyünk ezért nagyon türelmesek önmagunkkal.

Mindannyiunk teljesítőképességének van egy határa, de ugyanez igaz testrészeinkre is: az izmainkra, szalagjainkra, ízületeinkre. Ezeket a határokat minden pillanatban tiszteletben kell tartanunk. Ez nem azt jelenti, hogy bezárva kellene éreznünk magunkat ezek közé a határok közé. Ezeket a határokat azért kell érzékenyen kitapintani és őszintén szembenézni velük, hogy folyamatosan tágíthassuk őket, és az éppen aktuális teljesítőképességünkhöz mérten előreléphessünk és fejlődhessünk. Ha őszintén és érzékenyen figyelünk a korlátainkra, – annak tudatában, hogy ezek a korlátok tágíthatók – a  jóga erősíti önbecsülésünket és önbizalmunkat. Ha a saját megfigyelőnkké válunk, és megtanulunk a test jelzéseire hallgatni, ha rendszeresen végezzük a jógaállásokat, és a mindennapokban gondosabban bánunk önmagunkkal, a siker nem maradhat el.

 

forrás:

Godfrey Devereux: 15 perc jóga

Anna Trökes: Jóga a hát, a váll és a nyak egészségéért

Harry Waesse: Jóga a test és a lélek erősítése