Mit nevezünk ászanának?

Testgyakorlatok, az úgynevezett ászanák, amelyek a testi egészség és energetikai edzettség mellett az akaraterő es az önbizalom fejlesztését szolgálják. Az ászana szankszkrit szó jelentése: ülés vagy testhelyzet, belehelyezkedés, illetve stabil, kényelmes póz. Általános értelemben az ászana kifejezés annyit tesz, hogy hosszabb időn át kényelmesen, ellazulva egy bizonyos testtartásban maradunk, vagyis „benne nyugszunk” a testhelyzetben.

Az ászanák sokezer éve ismert testtartások, amelyek számtalan jótékony hatásáról csak elképzeléseink vannak. Nem csupán anatómiailag és energetikailag tökéletes testhelyzetek, de szimbolikus, szellemi jelentésük is fontos. Patandzsali, aki az időszámításunk előtti 2. században a Jóga Szútrák című művében leírta a jógával kapcsolatos elveket és felismeréseket, még csak a meditációs ülést nevezte „ászanának”, a testgyakorlatokat a „vjajam jóga” elnevezéssel illette. A köznyelvben ugyanakkor, ma már a dinamikus jógagyakorlatokat is ászanáknak szokás nevezni.

Évszázadokig tartott, amíg kifejlődtek az ászanáknak (testtartásoknak) azon formái, amelyek a test minden izmát, idegét és mirigyét megdolgoztatják. Gyakorlásukkal tetterő, kiegyensúlyozottság, nagyfokú állóképesség és vitalitás fejleszthető ki. Remek fizikumot hoznak létre, csökkentik a fáradtságot, és megnyugtatják az idegeket. Valódi jelentőségük azonban abban a módban  rejlik, ahogy a tudatot szoktatják és fegyelmezik.

Különbségek az ászanák és a tornagyakorlatok között

A tornagyakorlatok többségével ellentétben az ászanákat lassan hajtjuk végre, ami lehetővé teszi a mozgás tudatos követését, érzékelését. A jógában nem a gyakorlatok száma a fontos, hanem kizárólag a végrehajtásuk minősége. A gyakorlatok előtt, között és után tudatos testi és szellemi ellazulást szolgáló szakaszokat kell beiktatni.

Az ászanák célja és értelme nem az, hogy mozgással vezessük le a felgyülemlett energiát, hanem a testi és szellemi folyamatok tudatos átélése, valamint az összpontosítással végzett mozgás és ellazulás révén a test és a szellem összhangjának megteremtése. Az ászanák nem okoznak fáradtságot és kimerültséget, ellenkezőleg: energiával töltik fel, pihentetik és frissítik a szervezetet.

Az ászanák fizikai és lelki hatásai

Az ászanák erős hatást gyakorolnak a testre és a szellemre. Hatnak az izmokra, az ízületekre, a légzésre, a szívműködésre, az idegekre, a keringési és nyirokrendszerre, az összes szervre és mirigyre, valamint az elmére, a tudatra, illetve a pszihére és a csakrákra (energiaközpontokra). Az ászanák pszichoszomatikus gyakorlatok, amelyek erősítik és kiegyensúlyozzák a teljes idegrendszert, s amelyek harmonizálják és stabilizálják a gyakorló lelkiállapotát. Segítségükkel elérhető a nyugalom, az elme békéje, az ellazultság, valamint a belső szabadság és béke érzése.

A helyesen végrehajtott ászana lassítja a légzést és a vérkeringést, megnyugtatja a gondolatok áramlását. Ha hosszabb ideig tudunk kitartani egy ászanát, az harmonizálja a hozzá tartozó csakra energiáit.

A jóga testhelyzetekben a test minden izmát szisztematikusan átnyújtjuk. Az ászanák végzésekor az izmok maximálisan megnyúlnak, ami csak fokozatos és lassú munkával érhető el. Azután ezt a nyújtott állapotot kíméletesen fenntartjuk az izmok megerőltetése nélkül. Minden alkalommal, amikor ily módon használjuk izmainkat, nem csak megnyúlnak, hanem rugalmasabbakká is válnak. Ha az izmokat megerőltetjük, ez nem fog bekövetkezni. Következésképpen fontos, hogy a testhelyzetek kitartása közben ne rántsuk vagy húzzuk meg hirtelen izmainkat, mivel ez megkeményíti és megrövidíti az izomrostokat. Az ászanák kitartásával az állóképesség nagyon gyorsan nő. A testhelyzetek  felvételéhez szükséges erőkifejtésnek nagy az oxigénigénye; gyakorlás közben azt vesszük észre, hogy mély és megnyújtott lélegzeteket kell vennünk. Ha így teszünk, elkezdjük reaktiválni alvó tüdőszöveteinket, és új, jótékony hatású légzésmintákat alakítunk ki. A vér fokozott oxigénellátása serkenti a sejtek anyagcsere-folyamatait, erősít és vitalizál minden szervet a testben. Az izmok nyújtása és a fordított testhelyzetek által szintén javítható a vér-és nyirokkeringés, ami hozzájárul az egészséges vérkeringés kialakulásához. A jobb keringés, a hatékonyabb izomnyújtás és kedvezően hat az idegrendszerre is. Ahogy a vérkeringés fokozódik, javul a bőr minősége is, az arcbőr lágy és tiszta, a szemek pedig csillogóak és tiszták lesznek.

A pozitúrák kitartása által megismerjük az akadályok legyőzése feletti örömöt, és ezt a hozzáállást bevisszük mindennapi életünkbe. Ezzel az újonnan megtalált erővel elkezdjük jobban értékelni magunkat, nő az önbecsülésünk; és ez önbizalmat ad. A jógázás koncentrációt kíván. Annak hatására, hogy a jógában elménket összpontosított figyelemmel irányítjuk valamire egy hosszabb időn át, egyesülnek az elme gyakran szétszóródott, szerteágazó energiái. Mivel a testhelyzetek mélyen az izomszövetben fejtik ki hatásukat, a  rejtőzködő, megszokott feszültségek kioldódnak, és mély  relaxációt eredményeznek. Ahogy elkezdünk relaxálni, kevésbé kényszeressé válik ragaszkodásunk, reakcióin is megfontoltabbak lesznek. Elkezdjük megérteni és elfogadni azokat a viselkedési formákat, melyek szerint a világra reagálunk, és mélységesen megismerjük magunkat. Egyre kevésbé vágyakozunk külső dolgokra, és egyre kevésbé kapaszkodunk beléjük.

Az ászanák rendszeres gyakorlásával járó előnyök:

  • fokozza a gerincoszlop rugalmasságát,
  • hajlékonyabbá teszi az ízületeket,
  • lazítja és erősíti az izmokat, fokozza a vérellátásukat,
  • serkenti és összehangolja a szervek, köztük a belső elválasztású mirigyek működését,
  • serkenti a nyirokkeringést és az anyagcserét,
  • erősíti az immunrendszert,
  • szabályozza és stabilizálja a keringési rendszert és a vérnyomást,
  • nyugtatja és erősíti az idegrendszert,
  • tisztítja és frissíti a bőrt.

forrás:

Hatha jóga oktatói jegyzet 2012, Mandala Jógastúdió http://www.mandalajoga.hu

http://jogapedia.hu/aszana

http://www.yogaindailylife.org/esystem/yoga/hu/020100/gyakorlatszintek/az-aszanak-es-pranajamak-jelentosege-es-hatasa/

http://gyongyeim.wordpress.com/joga-3/aszanak/