Mennyire stresszes az életed?

Bármi lehet stresszesemény: a hétköznapi bosszúságtól (a közlekedési dugó miatt késve érkezünk egy tárgyalásra) az egészen szélsőséges katasztrofális, traumatikus eseményekig (egy földrengésben összedőlt a családi vállalkozásunk, biztosításunk nem volt, minden odalett).  Az előbbi csak átmeneti jellegű, enyhe következményekkel járó hatás, míg utóbbi súlyos, tartós következményeket von maga után. A stresszesemények e két fontos jellemzője tehát a stresszhatás időbeli és következménybeli tartóssága, azaz az életkörülmények változása. Minden változás alkalmazkodást igényel.

Holmes és Rahe az életesemények stresszhatásait kutatva létrehozott egy életesemény skálát (1967), mely stresszterhelés szempontjából objektíve, statisztikai alapon rangsorolja az eseményeket az apróbb szabálysértésektől a házastárs haláláig (11-100 pont), a házasodást véve középértéknek (50 pont). Az index segítségével pontszámot rendelhetünk az életünkben bekövetkező legfontosabb változásokhoz. Bár a skála kapott kritikákat, hogy nem veszi figyelembe a szubjektív tényezőket, széles körűen elterjedt a múltbeli stresszterhelések feltárására.

Stresszkeltő életesemények értékelése (Holmes, Rahe, 1967)

ÉLETESEMÉNY

STRESSZ-ÉRTÉK

Házastárs halála

     100      

Válás              

73

Különélés                    

65

Börtön             

63

Közeli családtag halála

63

Baleset vagy betegség

53

Házasságkötés            

50

Állás elvesztése           

47

Nyugdíjazás                 

45

Terhesség                   

40

Szexuális problémák

39

Új családtag befogadása

39

Üzleti problémák          

39

Anyagi helyzet változása

38

Közeli barát halála

37

Új munkaterület

36

Új beosztás a munkahelyen

29

Gyermek elköltözése otthonról

29

Probléma anyóssal, apóssal     

29

Kitűnő személyes teljesítmény

28

Feleség munkába állása vagy munka abbahagyása

26

Iskola kezdete vagy vége

26

Életkörülmények változása

25

Személyes szokások megváltozása

24

Vita a főnökkel

23

Költözés

20

Iskolaváltoztatás          

20

Hobbiváltoztatás

19

Templombajárási szokások megváltozása

19

Társasági szokások megváltozása

18

Alvási szokások megváltozása

16

Étkezési szokások megváltozása         

15

Üdülés

13

Karácsony       

12

Apróbb szabálysértések

11

 

Jelöld meg azokat az eseményeket, amelyek az elmúlt 12 hónapban a Te életedben is bekövetkeztek, majd add össze a pontszámokat.

 

0-149:

A legrosszabb esetben is 10 százalék az esélye annak, hogy a stressz 2 éven belül betegséget okoz.

150-199:

Az átlagosnál 40 százalékkal nagyobb esély van arra, hogy 2 éven belül egészségkárosodást okoz a stressz. Mostanában valószínűleg több gondod van az átlagosnál. Pihenj többet és kezeld tudatosan a stresszhelyzeteket.

200-299:

Az átlagosnál 50 százalékkal nagyobb esély van arra, hogy a stressz 2 éven belül aláássa az egészségedet. Valószínűleg életed egyik legnehezebb időszakát éled.

300-nál több:

Az átlagosnál 80 százalékkal nagyobb eséllyel betegszel meg stressz miatt az elkövetkezendő 2 évben. Gondold végig az életed, még nem késő változtatni!

 

forrás:

Gerard Hargreaves: Stresszkezelés

http://www.veniens.hu/vallalatepito/2010/03/20/stressz-a-mindennapokban-es-a-vallalkozoi-letformaban/