Mardzsari

Névmagyarázat

mardzsari - macska

Sok ászana az állatok természetes mozgásaira vezethető vissza, ilyen a Mardzsari (Macska póz) is. Az ászanák gyakorlásával kiválthatók azok a jótékony hatások, amelyek az állatokat arra késztetik, hogy ösztönösen felvegyék az adott testhelyzetet. A Mardzsari a test és a gerincoszlop nyújtására szolgál.

 

Végrehajtás

  1. Helyezkedj el térdelőtámaszban, tenyereid legyenek vállszélességben, térdeid a csípő alatt.
  2. A vállakat csavard átra, húzd be az állad, egyenesítds ki a áta.
  3. Kilégzés: a farokcsigolyától kiindulva csigolyáról csigolyára haladva kilégzéssel domborítsd a hátad, és végül hajtsd le a fejed. Képzeld el, hogy a medencét és a farokcsontot befelé görbíted, mint egy macska, amikor behúzza a farkát.
  4. Belégzés: ismét a feneket kissé billentve homoríts a hátaddal, csavard hátra a vállad, és a fejedet emeld ki.
  5. A légzés saját ritmusára ismételd a gyakorlatot.

Terápiás alkalmazás

A Mardzsari „szarafita ászana”, azaz mindenki számára végezhető, mindenkinek előnyös, jó hatású gyakorlat.

Nem javallott!

  • A gerincoszlop károsodása, heves váll-, csípő- vagy térdfájás esetén.
  • A gerinc és vállöv, térd és boka sérülések,  műtétek után nem végezhető.
  • Mellkasi beavatkozások után közvetlenül nem, majd óvatosan, kezelőorvosi konzultáció mellett végezhető.

Szédülősök, különösen eleinte nyitott szemmel végezzék.

 

Hatása

  • szinte minden problémára ajánlható, a belső szervek panaszaitól a gerinc problémákon keresztül a szexuális gondokig
  • segít korrigálni a tartási rendellenességeket
  • a nyak, vállak, gerinc háti szakaszát intenzíven masszírozza, rugalmassá teszi
  • átmaszírozza a belső szerveket, javítja az emésztést
  • csökkenti a menstruációs görcsöket
  • növeli a gerinc mozgékonyságát, kondicionálja a hátizmokat
  • enyhén tonizálja a női ivarszerveket
  • növeli a hát, a váll- és a csípőízület mozgékonyságát
  • leépíti a derék, has és a csípő zsírlerakódásait
  • jót tesz fáradság ellen
  • ideális hát fájás, derék fájás megelőzésére

 

forrás:

Anna Trökes: Jóga a hát, a váll és a nyak egészségéért

Harry Waesse: Jóga a test és a lélek erősítése

http://szati.freeblog.hu/archives/2009/09/11/lotusz_ules/