Karácsonyi stressz

Mára a szeretet ünnepe súlyos stressz-forrássá változott. Gyakran üti fel fejét ünnepek alatt a letörtség; a karácsonyi stressz pedig korunk egyik új kortünete. Hogyan csökkenthetjük a stressz-hatásokat, hogyan küzdhetjük le az ünnepi levertséget?

A karácsony sajnos mára elvesztette eredeti, szép üzenetét, s nem a szeretetről, meghittségről, közös ünneplésről szól. Helyette feladat, és ezáltal teher lett, így nem ritkák a szorongató érzések, a megfelelni akarás. Hatalmas a nyomás a vásárlás, a fogyasztás irányába, így csak éppen az ünnepi hangulat és meghittség megteremtésére nem marad se időnk, se erőnk. Lelkünk díszbe öltöztetése és a várakozás izgalma helyett frusztráció, kapkodás, idegeskedés a részünk. Így megnyugvásra aztán végképp nincs időnk, csak arra, hogy a stressztől kimerülten, holtfáradtan essünk be az ünnep kapuján.

Egy új népbetegség, az ünnepi stressz

A legtöbb feszültséget ilyenkor decemberben kétség kívül a karácsonyi rohanás okozza bennünk. Az ajándékvásárlás, sütés-főzés, a fabeszerzés, a fa felállítása és feldíszítése mind-mind erősíti bennünk a szorongást. Az üzletközpontokban és plázákban összezsúfolódott feszült emberek között nehéz nyugodtnak maradni. Mind gyakoribbá válik - bármilyen abszurd is, hogy a zsúfolt bevásárlóközpont parkolóban összeverekednek az emberek egy-egy jó parkolóhelyért. A béke és a szeretet ünnepe mára hektikus, csillogó-villogó, idegpróbáló stresszforrássá változott. Bár sokan nem veszik komolyan az ünnepek stressz teremtő szerepét, a karácsonyi stressz korunk egyik valós kórtünete.

A helyzetet súlyosbítja, hogy decemberben a legtöbb munkahelyen is a feje tetejére áll minden. Az egész évben el nem végzett feladatokat ekkor akarják bepótolni, ekkor vannak a jelentős megrendelések teljesítési határideje, eleget kell tenni az év végi protokolláris kötelezettségeknek. Ez mind-mind stresszforrás.

Meghittség vagy megterhelő életélmény?

Ahogy egyre közelednek az ünnepek, a lépten-nyomon felbukkanó karácsonyi vásárok és ünnepi kirakatok ösztönzésére egyre többet vásárolunk, mindenhonnan árad felénk a fogyasztás üzenete. Karácsonykor ünnepi hangulatot szeretnénk teremteni magunk köré, a meghittséget azonban nem lehet átváltani pénzre és ajándékokra.

A karácsony mára megterhelő életélménnyé vált, meghittség helyett frusztrációval, rohanással és idegeskedéssel telnek az ünnepek. A karácsonyi feszültséget az is erősíti, hogy a családok gyakran nem együtt ünnepelnek, hanem egyik helyről rohannak a másikra, hogy mindenkit meglátogassanak, mindenhol eltöltsenek egy kis időt. Az ilyesfajta karácsonyi gyorsvizitek szintén stresszt okozhatnak. Sok esetben a felnőtt gyerekek külön élnek a szülőktől, akár több száz kilométer távolságra is, és nagyon frusztráló lehet, hogy bármiképp - hóban, fagyban - meghatározott időre oda kell érni, hogy együtt lehessen a család.

Az iskolai, a munkahelyi karácsonyok szintén károsak lehetnek. A sorozatos ünneplés miatt ugyanis elveszíti jelentőségét saját, otthoni karácsonyunk. Ha már az ötödik karácsonyfát látjuk, a sajátunk már nem ad ünnepi hangulatot. Ha egy munkahelyi stresszel telített hónap után esünk be a karácsonyba, anélkül, hogy lenne időnk a relaxálásra, valószínű, hogy mind a magunk, mind a környezetünk hangulatát tönkre fogjuk tenni.

Ha nem fényes a karácsony

A karácsony a legtöbb ember számára még így is az év legmeghittebb időszaka: békéről, szeretetről, együttlétről szól. Vannak azonban sokan, akik nem várják ezeket a napokat, számukra nehezek és már-már elviselhetetlenek.
Az ünnepek idején nagyon gyakran jelentkezik letörtség, szomorúság melynek számos oka lehet: téli depresszió, magány, az előkészületek okozta stressz, a karácsonnyal kapcsolatos túlzott elvárások. Azok, akik egyébként is valamilyen pszichés problémával küzdenek, ezt az időszakot még nehezebben vészelik át. Világszerte ismert jelenség, hogy a depresszió különösen súlyos formát ölthet karácsonykor.

Hogyan csökkentsük a karácsonyi stresszhatásokat?

Néhány praktikus jótanács betartásával csökkenthetjük az ünnepekkel járó stresszt és depressziót:

  • Tervezzünk előre!
  • Tanuljunk meg nemet mondani!
  • Az ünnepek alatt szakítsunk időt magunkra is!
  • Ne hanyagoljuk el az egészségünket!
  • Felejtsük el a tökéletességet!
  • Kérjünk segítséget, ha szükséges!
  • Tegyünk hosszú sétákat a szabadban, kerüljük el a városi forgatagot!
  • Kerüljük el a zsúfolt bevásárlóközpontokat!
  • Hagyunk időt a munka után egy kis lazításra, kikapcsolódásra mielőtt belevetnénk magunkat a karácsonyi feladatokba!
  • Óvakodjunk a túlköltekezéstől!
  • Gondolkodjunk el azon, hogy vajon a karácsonyi készülődés örömet, vagy feszültséget okoz bennünk. Ha úgy érezzük, jókedvvel tölt el minket az ünnepi készülődés, akkor hagyjuk, hogy ez az érzés motiváljon bennünket!
  • Ne feledjük, a karácsony azért van, hogy pihenjünk, és együtt legyünk a szeretteinkkel, ne vegyük túl komolyan a külsőségeket!

Meghitt vagy megterhelő

A kulcs tehát a kezünkben van! Csökkentsük az ünnepi stresszt! Fogadjuk el, hogy a dolgok nem mindig úgy alakulnak, ahogyan szeretnénk. Tegyünk lépéseket azért, hogy az ünnep az legyen, aminek lennie kell: szeretet, nyugalom, meghitt, örömteli együttlétek sora, amikor díszbe öltözik testünk-lelkünk.

 

forrás:

http://www.lelkititkaink.hu/karacsonyi_stressz.html

http://www.hazipatika.com/psziche/harmoniaban/cikkek/ne_artson_a_karacsony/20061212141321