Jóga nidrá - több, mint relaxáció

A jóga nidrát talán jógikus alvásnak lehetne fordítani, de valójában sokkal többről van szó, mint alvásról. A jóga nidrá egy nagyon mély, több szinten elsajátítható gyakorlat, melynek első lépcsőfoka a mélyrelaxáció. A jóga nidrá még nem meditáció, hanem a meditáció „előszobája”, megteremti a meditáció előfeltételeit, olyan alvás és ébrenlét közti hipnagóg állapotot hoz létre, amikor az agy érzékenysége jelentősen megnő. A jóga nidrá egy jól felépített, erős technika, mely teljes fizikai, mentális és érzelmi ellazulást tesz lehetővé, de mégis sokkal több, mint a mélyrelaxáció.

A Patandzsali-féle felosztásban a pratjáhára (érzékek visszavonása) technikái közé tartozik: mivel a jóga nidrá gyakorlása közben az elme elválik az érzékszervek ingereitől, befelé fordul, és létrehozza azokat az érzeteket, amelyeket az éber tudat sajátjának tartunk. Az érzékek visszavonásával az elme oldott, befogadó állapotba kerül, mely lehetővé teszi a teljes elengedettség, a valódi mélyrelaxáció elérését.

Mire használható a jóga nidrá?

  • a fizikai test pihentetésére
  • stressz kezelésére
  • a koncentrációs képesség javítására
  • rossz szokásaink levetkőzésére
  • a memória javítására
  • a kreativitás fejlesztésére
  • a tudatalatti programozására
  • magasabb tudatállapotok megtapasztalására

A jóga nidrá technikája mindenkinek javasolt, aki stresszel küzd, aki céljait szeretné megvalósítani, aki fejlődni szeretne. Tanulási problémák, magas vérnyomás, cukorbetegség, emésztési problémák, menedzserbetegség  – csak néhány azok közül, amelyeknél kiegészítő terápiaként működhet.

Mindennapi létünkben akkor is sok negatív stresszt okozó tényezővel találkozunk, ha éppen ennek nem is vagyunk tudatában. Lehet, hogy látszólag egészen boldog korszakát éljük az életünknek, de mégis vannak benne határidők, fontos észben tartandó feladatok, utcai és közlekedési zaj, éjjel is zavaró világítás, tömeg, helytelen testtartás, elégtelen légzés, szennyezett víz és levegő... Ezek pedig a testben is feszültségként jelentkeznek: fejfájás, nyak és hátfájás, alvászavar, evészavar, izom és ízületi fájdalmak, stb. Ezeknek a legegyszerűbb megoldása a megfelelő relaxált állapot elérése és kellő időn keresztül való fenntartása. A jóga nidrá során a gyakorló egy lépésről lépésre vezetett módszerrel relatív kevés idő alatt egészen mély ellazultságba tud kerülni, amely az izomfeszültségeken keresztül kioldja a belső feszültségeket is. Részben ebből származik a pihentség és frissesség élménye.

Sokan tapasztalják, hogy a jóga nidrá gyakorlásával olyan kipihentnek érzik magukat, mintha órákat aludtak volna. Ennek az az oka, hogy ilyenkor az elme egy teljesen éber, de mégis a mindennapi ébrenléttől nagyon eltérő állapotban van, miközben a fizikai test olyan mértékben tud ellazulni, ahogy gyakorlatilag az alvás folyamatában sem.

A másik fontos része a jóga nidrának a szankalpa, elhatározás, pozitív megerősítés. Amikor éberek vagyunk, akkor az eszünkkel sokszor belátjuk, hogy valamit másként kellenne csinálnunk az életünkben: jobban szervezni, kevesebbet dohányozni, megélni az örömeinket, kiállni magunkért, jobban kommunikálni stb. De éber állapotban ezeket hiába tudjuk, és hiába határozzuk el – gondoljunk csak a sok-sok előbb vagy utóbb megszegett újévi fogadalomra – mert azok a kialakult működési formáink lesznek az erősebbek amelyek az életünket újra és újra felülírják, kontrollálják. Ám ezeknek a szokásoknak a kontrollját tesszük le éppen abban a tudatállapotban, amelybe a  joga nidrá alatt jutottunk, így a saját magunk által megfogalmazott pozitív változás egészen mélyen el tud indulni bennünk.

A jóga nidrá alapja az elfogadás. Ha belső megértési vággyal, kíváncsisággal közelítünk feléje, és letesszük az elvárásainkat, akkor éri el igazi célját.

 

forrás:

Sayti Andrea: jóga nidrá tanfolyam

Nőijóga oktatói jegyzet, Mandala Jógastúdió www.mandalajoga.hu