A jóga nidrá lépései

A jóga nidrá az alábbi főbb lépéseken keresztül fokozatosan vezet el az alvás és az ébrenlét közti mélyrelaxációs állapotba. Természetesen az ellazult állapotból történő kihozatal is lassan, fokozatosan történik.

1.

Ráhangolódás

Érdemes minimalizálni a zavaró ingereket: ne legyen se túl világos, se túl sötét, kellemes hőmérséklet biztosítása, huzat és az erős zajok kerülendők. A relaxációs testhelyzet (Savászana) felvétele.

2.

A testhelyzet beállítása

A testtartás részleteinek tudatosítása, kiigazítása.

3.

Érzékek visszavonása

Az érzékek (látás, tapintás, hallás) mentén az érzékelés megfigyelése, és fokozatos visszavonása.

4.

Légzés beállítása

A légzés megfigyelése, majd fokozatos mélyítése, lelassítása.

5.

Szankalpa

Az előre kiválasztott pozitív megerősítés elismétlése magunkban háromszor.

6.

A test ellazítása

A testrészek tudatosítása és egyenként történő ellazítása, míg a teljes test ellazul.

7.

Légzésfigyelés

A légzés beavatkozás nélküli megfigyelése. A figyelem mindvégig a légzést követi.

8.

Vizualizáció*

Csak haladó gyakorlóknak: egyetemes jelentéssel bíró természeti képek vizualizálása. A képeket általában kétszer egymás után ismételjük.

9.

Üresség

A teljes elengedés állapotában való időzés. Az elme minden gondolattól mentes.

10.

Kihozatal

Az elmét fokozatosan visszahozzuk az ébrenlét állapotába.

11.

Szankalpa

A szankalpa megismétlése magunkban háromszor.

12.

Kijövetel

A test tudatosítása után lassan és fokozatosan elkezdjük megmozgatni a testrészeket. Érdemes oldalfekvésben is megpihenni, mielőtt felülünk. Hirtelen mozdulatok és erős ingerek kerülendők.

 

Gyakorlóként nincs semmi más dolgod, mint kényelmes Savászanában elhelyezkedni, és lehunyt szemmel hallgatni és követni a jóga nidrát vezető oktató utasításait. A jóga nidrát otthon végezeted CD segítségével is.

Jóga nidrá CD itt kapható.

 

 

 

forrás:

Nőijóga oktatói jegyzet, Mandala Jógastúdió www.mandalajoga.hu