Hogyan működik a jóga?

A jóga nagyon egyszerűen, ám nagyon hatékonyan működik: különböző testhelyzeteket veszünk fel, kitartjuk őket, majd kilépünk belőlük, és ez alapvető változásokat eredményez testünk működésében. A művelet a test egészét érinti, és kiterjed az elmére is. Nem egyszerűen nyújtásról van szó, nem elsősorban a hajlékonyság növelése a célunk. Az izmokat céltudatosan és célirányosan dolgoztatjuk, hogy az egész test egy új struktúra alapján működjék. Ez az átfogó művelet a belső szerveinkre is kiterjed.

 

Új struktúra

A jóga nemcsak arra törekszik, hogy minden izmot megmozgasson. Céljai közé tartozik az is, hogy átdefiniálja az izmok egymáshoz kapcsolódásának lehetséges módjait. Ezeknek a lehetséges kapcsolódásoknak a többségét soha nem használjuk életünk során. A mozgásunk – és egyáltalán az életünk – ebből a szempontból igen korlátozott térben zajlik ahhoz képest, hogy a bennünk rejlő lehetőségek alapján mire volnánk képesek. A jóga megtalálja a módját, hogy ezeket a képességeket megnyissa számunkra és feltárja előttünk egy gazdagabb és elégedettebb élet lehetőségét.

A jógában alkalmazott mozdulatok kitartásának nem csupán az izomtevékenység hatékonyságának fokozása a célja, hanem az is, hogy tágítsa és lazává tegye az ízületeket. Azzal, hogy javítjuk a test ászanákban való megtartásának képességét, az izmaink révén lehetőséget adunk arra, hogy a test ínjai, szalagjai és csontjai új kapcsolatokat alakítsanak ki egymással. A jóga testhelyzetek biztosítják azt, hogy ezek a kapcsolatok mind strukturális, mind funkcionális szempontból optimálisak legyenek a szervezet számára.

 

Nyújtás

Mindez olyan testhelyzetek felvétele révén történik, amelynek célja az, hogy az izmok nyújtásával egyidejűleg lazává tegyék a test ízületeit. Ez a nagy különbség a nyújtó gyakorlatokkal szemben, amelyek csak az izmok hosszára koncentrálnak. A jógában az izmok segítségével olyan helyzetbe hozzuk a csontokat, amely lehetővé teszi az ízületek ellazítását. Az emberi testben számtalan ízület van. Szerencsére nem kell ismernünk valamennyi ízületünket ahhoz, hogy lazává tehessük őket. A különböző jóga testhelyzetek gondoskodnak arról, hogy semelyik se maradjon ki, csak arra kell ügyelnünk, hogy helyesen végezzük a gyakorlatokat.

 

Erősítés

Bár a nyújtás nyilvánvaló része a jógának, csupán eszköz és nem cél. A merev és gyenge izmok korlátozzák és labilissá teszik az ízületek működését. A merev izmokat ki kell lazítani, míg a gyenge izmokat meg kell erősíteni. Vagyis a jóga többek között az izmok erősítéséről és tónusolásáról is gondoskodik. A jógával végzett erősítés gyökeresen eltér attól a fajta az erősítéstől, amelyet súlyokkal végzünk, ugyanis nem az izomtömegre, hanem a hatékonyság növelésére épít. Vagyis a jógától nem nagyobbak lesznek az izmok, hanem tónusosabbak. Nem izomtömeget növel fel-le és oda-vissza irányuló mozdulatok mechanikus ismétlésével, hanem a hatékonyságot növeli bizonyos mozdulatok kitartásával. Emiatt a jóga sokkal kevésbé viseli meg a szervezetet és sokkal kevésbé fárasztó, mint más edzésmódszerek. Az igazi jóga fiatalít és energiával tölt fel.

Első közelítésben ez tehát azt jelenti, hogy mind izomtónus, mind rugalmasság szempontjából minden izmot maximumra állítunk. Ahhoz, hogy ez bekövetkezhessék, a jóga testhelyzeteknek minden izomra hatniuk kell, és ki kell terjedniük valamennyi közöttük lehetséges kapcsolatra.

 

Feszültségoldás

A testhelyzetek feladata, hogy megszabadítsák a testet minden izomfeszültségtől. A testünk már születésünk pillanatától tele van feszültséggel: a feszültség hozzátartozik lényünkhöz, vélt önmagunkhoz. A magunkban hordozott feszültség java része valamely múltbéli trauma következménye, amely testünket vagy pszichénket érte. A feszültség egy a mai napig megoldatlan nehéz pillanat vagy helyzet hordaléka, maradványa, ennek a megoldatlanságnak a megnyilvánulása. Nem könnyű feladat megszabadítani tőle a testünket. Szilárd elhatározás, állhatatosság és türelem kell hozzá.

A jóga arra törekszik, hogy a fel nem oldott feszültséget fizikai, mentális és emocionális szinten egyaránt maradéktalanul feloldja. Ez nagyon örömteli folyamat, amely nagy megkönnyebbüléssel és felszabadultság-érzéssel jár. Azok, akik átélik ezt az élményt, gyakran a könnyeikkel küszködnek. Vannak, akik idegenül vagy megdöbbenve tapasztalják, hogy sírás kerülgeti őket, és megpróbálnak ellenállni neki. Nem szabad. Ezek a megkönnyebbülés könnyei, ami miatt nem kell szégyenkezni, és amitől nem kell félni. Sőt inkább örülnünk kellene, mert a könnyek azt jelzik, hogy jó úton járunk.

 

Felerősítő hatás

A jóga fizikai és érzelmi felszabadító ereje mellett ki kell emelnünk felerősítő hatását. A jógázás ugyanis felerősíti azt az alapállapotunkat, amelyben elkezdtünk jógázni. Vagyis, ha agresszív állapotban fogunk a jógához, még agresszívabbak leszünk tőle. Ha nyitottan közelítünk hozzá, tovább fokozza a nyitottságunkat. Ha érzékenységet viszünk bele, még érzékenyebbek leszünk tőle. Nagyon fontos, hogy a jógának ezt a hatását mindig szem előtt tartsuk.

 

A test és az elme

A jóga az elmére is hat. Az izmok idegrendszeren keresztül végzett fejlesztésével, átstrukturálásával és finomításával az idegrendszer szenzoros pályái is finomodnak és átstrukturálódnak. A jóga ettől olyan hatékony, amilyen. És mindehhez csupán arra van szükség, hogy felvegyünk és kitartsunk különböző testhelyzeteket. A test és az elme nem két egymástól elkülönülő dolog, hanem egy egység. Ami a testtel történik, az az elmével is történik. A jóga testhelyzetek egyértelműsítik, fejlesztik és gyarapítják a motoros idegek kapcsolódását az agyban. Mivel ezeket az agysejteket érintő idegek szenzoros idegek, a testhelyzetek gyakorlása az agy szenzoros központjait is fejleszti és finomítja. Ez a magyarázata annak, miért érzékelhetjük teljesebben, tisztábban és pontosabban a körülöttünk lévő világot. A jóga fogékonyabbá, érzékenyebbé és éberebbé tesz az életre.

 

A jóga hatása

A pontosan kivitelezett jógapózok lépésről lépésre visszaállítják az anatómiai test struktúráját. Javul a testtartásunk és a térben való mozgásunk. A feszültségtől mentesített izmok maximális hatékonysággal dolgoznak, a szervezet működéséhez megterhelés nélkül, aktívan képesek hozzájárulni. Amellett, hogy a jóga a légzésre, a keringésre és az emésztésre gyakorolt pozitív hatásával javítja az egészséget, az immunrendszerre is közvetlenül hat. A jóga általánosan is növeli a szervezet energiaszintjét és vitalitását, továbbá fokozza az idegrendszer aktivitását, helyreállítja egyensúlyát. Fizikai állóképességünk javulásával egyidejűleg szellemi teljesítőképességünk is javul. Érzékelésünk és cselekvésünk precízebb lesz, pontosabban mérjük fel a távolságot, a teret, a színeket, formákat. Izmainkat szabadabban tudjuk használni, és hatékonyabban tudunk dolgozni velük. Azzal, hogy van egy testünk és egy elménk, amely könnyedén, erőlködéstől mentesen és magas színvonalon működik, a leghétköznapibb és legegyszerűbb tevékenységekben is örömünket lelhetjük. A világot a maga teljességében, valóságában és élményszerűségében élhetjük át.

forrás:
Godfrey Devereux: 15 perc jóga