Fogyaszt-e a jóga?

Azt bizonygatni talán felesleges, hogy a jóga egészséges. A legtöbben ugyanis tudják, hogy a jóga jótékony hatással van lélekre-testre egyaránt. Megfigyelhetjük, hogy aki hosszabb ideje jógázik, általában fitt, formás, karcsú, súlyfeleslege nincs. Mi ennek a titka? Vajon segíthet-e azoknak a jóga, akik a kilókkal küzdenek?

A rendszeresen jógázók, bár ránézésre nem csinálnak megerőltető mozdulatokat, nem híznak el. A látszólag könnyebbnek tűnő gyakorlatok persze korántsem olyan egyszerűek, de a jógázók mégsem azért nem szednek fel kilókat, mert sokat mozognak. Ez részben a jógához szervesen kapcsolódó egészséges életmódhoz, talán a vegetáriánussághoz is kapcsolható, de nem kell vegetáriánusnak lenni ahhoz, hogy valaki fogyjon, bár a jógázók közül szép számmal akadnak ilyenek is. Mi hát a titok?

Kezeld a valódi okot!

Manapság ezer meg ezer diéta és mozgásforma közül választhatjuk ki a nekünk megfelelőt. Sorban nyílnak a fitness központok, ahol szakemberektől tanulhatjuk meg a hatékony edzés és az egészséges táplálkozás alapszabályait. Egyértelműnek tűnik a fogyás receptje: izzadni kell, keményen edzeni és zsírt égetni. Ezt halljuk mindenhol. De vajon azzal, hogy aerobic vagy bármilyen trendi fittness órára járunk, tényleg magát az elhízást szüntetjük meg, vagy csak a tüneteket kezeljük?

A válasz: sajnos az utóbbi. A már kialakult tüneteket kezeljük, a túlsúlyt, ami a szembeötlő. Kevesen gondolkodunk el rajta, hogy a túlsúlynak (vagy akár a nem-kívánt soványságnak) valamilyen kiváltó oka lehet. Persze sok esetben lehet ez az ok valóban a mozgásszegény életmód és a helytelen táplálkozás, ebben az esetben a fittness kitűnő megoldást jelent, viszont a probléma sokszor mélyebben keresendő. Hiszen ha csak ez a két ok lenne a túlsúlyosság oka, akkor mindenki elhízna, aki nem mozog, és mindenki csinos lenne, aki igen. Úgy tekintünk az anyagcserére, emésztésre, mint valami determinált dologra, pedig ez közel sincs így: kitartással a szervezet működésének alapjai is változhatnak.

A nem-kívánt testsúlytöbbletet gyakran okozza az emésztés vagy a hormonháztartás zavara. Ezt pedig a puszta testedzés csak nagyon kis mértékben képes befolyásolni. A tüneteket - a túlsúlyt - látványosan kezeli, de aki már próbálkozott valamilyen fogyasztó módszerrel, az tudja, hogy az edzés/diéta abbahagyásával a leadott kilók visszajönnek (yo-yo effektus). Ahhoz, hogy a probléma forrását szüntessük meg, ahhoz sokkal mélyebb szinteken kell dolgoznunk... és itt jön képbe a jóga!

A jóga mentális és fizikai gyakorlatok sora. Az egész világon művelik, Indiában több mint három évezredes története van, bár az évek során óriási változáson ment át. Egészségmegőrző hatása tagadhatatlan: fokozza a test rugalmasságát, javítja a keringést, állóképességet növel, alakot formál. Akik egyszer belekezdtek, azoknak többsége testét, étkezését is jobban figyeli, kontrollálja, mert úgy érzi, ez hozzátartozik a jóga alapelveihez. A jóga fajtától függetlenül általában a jógapózok helyes kivitelezését, a helyes légzést, a jógaétrend betartását, megfelelő meditációt és teljes ellazulást ír elő.

Jógaászanák

A jógaászanák olyan testgyakorlatok, melyek kivitelezéséhez fizikai mozgásra, energia felhasználásra van szükség. Ez jótékonyan hat az anyagcserére, és a zsírégetést is segíti. Elsőre talán hihetetlennek tűnik, de pár intenzív gyakorlatsor elvégzése felérhet egy hosszabb konditermi edzéssel vagy egy órás futással. Javul az állóképesség, erősödik, formálódik az izomzat. Ez is egyik oka, hogy aki elkezd rendszeresen (minimum heti 3-4 alkalommal 1-1 órát gyakorolni), fogyásnak indul, ha van feleslege. Erre a célra nagyon jó például a Surya Namaskar (Napüdvözlet) gyakorlatsor.

Légzés

A jógik emésztést elősegítő, serkentő légzőgyakorlatokat is használnak, ilyen például a Kapalabháti Bhásztrika (Tűzlégzés). Ezáltal javul az ételekben lévő építőanyagok (vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek, enzimek) beépülésének aránya.  A rekeszizomlégzés sokat segít abban, hogy változás történjen az emésztőrendszerben, és az étkezést követő emésztő jógalégzés is igen hasznos.

Ahimszá

A jóga egyik alapelve az Áhimszá ("nem ártás elve"). Ezt az elvet azonban nem csak másokon kell alkalmazni, hanem saját magunkon is. Legyünk tudatos abban, amit teszünk, és amit eszünk, ezt tanítja a jóga. Ennek megfelelően a jógik tudatosabban is étkeznek. Amint úgy érzik, hogy jóllaktak, nem erőltetik tovább az evést. Ez fontos szempont, mivel így sokkal kevesebb esély van az elhízásra.

A jóga hatása az emésztésre

A jóga egységként értelmezi a testet. Egyik jógapozícióról sem lehetne kijelenteni, hogy fogyasztó hatású. A jóga egészének van olyan mély, harmonizáló hatása a testre, amely sejtszinten képes befolyásolni a szervezet működését, ezáltal az emésztést és a hormonális rendszer működését is. A különböző jógaászanáknak más és más hatása van a belső szervekre, a szervezet teljes működésére. Jógaórákon stimulálódnak, átmasszírozódnak a belső szervek, mirigyek, friss vért, oxigént, tápanyagokat kapnak azok a területek, ahol addig pangott a keringés, és az energiaáramlás.

A test és lélek szabadsága

A testi-lelki feszültség felszabadításával a testben zajló folyamatok (vérkeringés, anyagcsere, emésztés) is felgyorsulnak, akadálymentessé válnak.  És ha mindehhez rendben vagyunk önmagunkkal, akkor biztosan sosem kell plusz kilókkal küszködni. A külső szerek önmagukban nem jelentenek megoldást. Igyekezzünk mindig együttműködni a szervezetünkkel, mely a tökéletes egészség visszaállításán dolgozik.

 

forrás:

http://napidoktor.hu/cikk/88.9915/Fogyaszte-a-joga

http://joga.network.hu/blog/jogazok-kozossege-blogja/a-joga-fogyaszt-is

http://www.wellnesscafe.hu/mozgas/2006/fogyas_jogaval

http://www.mindmegette.hu/joga-es-fogyas-46218

http://jogavalazelet.blogspot.com/2010/10/hogyan-lehet-fogyni-jogaval.html

http://jogaoktato.hu/jogaalak.htm

http://www.natursziget.com/test-lelek-szellem/20110107-tartos-fogyas-jogaval-1

 

Kapcsolódó cikkek: