Fáradság, fájdalom

Fáradság

Sok ember panaszkodik fáradságra, amikor elkezd jógázni. Néha ezt – tévesen – úgy értelmezik, hogy a jóga kimeríti őket. Pedig ritkán van erről szó. A jógázás természetes velejárója-e a fáradság és a fájdalom?

A helyzet az, hogy sokszor nem fér bele az életünkbe elegendő pihenés. Néha akkora nyomás alatt állunk, és olyan nagy a stressz, hogy állandósul egyfajta fáradt éberség. Hogy ez az állapot ne rontsa le teljesítményünket, mindenféle izgatószereket szedünk (kávé, tea, cukor, energiaital), hogy elleplezzük.

Amikor jógázunk, ellazulunk. A hétköznapi cselekvések, és az ajzószerek hatására aktiválódott szimpatikus idegrendszeri hatás kikapcsol, és a paraszimpatikus lép működésbe. A szervezetünk lelassul, regenerálódni kezd, és amikor már nem tudunk érzéketlenek lenni rá, kijön belőlünk a fáradtság. A paraszimpatikus idegrendszeri működést aktiváló, nyugtató hatású jóga segítségével kikerülünk ebből az állapotból. Emellett tudatosítjuk azokat a káros túlélési stratégiákat, amelyeket az életben alkalmazunk, és sokkal egészségesebbeket fejlesztünk ki, amelyek között talán éppen a rendszeres jógázás a legjobb!

 

Fájdalom: ami még természetes

A jógázástól fájni fognak az izmaink. Ennek az az oka, hogy nem dolgoztattuk meg őket annyira, amennyire lehetett volna, és ennek következtében megrövidültek. A fájdalom annak a jele, hogy kezdenek feléledni, visszanyerik az optimális hosszukat. Most új, másfajta, szokatlan munkára sarkalljuk az izomrostokat. Lassan és határozottan kell tornáztatnunk őket, mindig egy kicsit, minden nap. Ha jobban megerőltetjük őket, mint amennyit elbírnak, megfájdulnak és lemerevednek.

Ha egy izom fáj, a fájdalom mértéke egyenesen arányos azzal, hogy mennyit használtuk. A nyújtás fokozásával a fájdalom növekszik, ha csökkentjük a nyújtást, a fájdalom is csökkenni fog. A másnapi izomfájás kezelésének legjobb módja az újbóli gyakorlás.

 

Fájdalom: ami már nem természetes

A fájdalomnak van egy olyan fajtája is, amely eltér attól, amiről az előző fejezetben beszéltünk. Ez a fájdalom ugyanis nem természetes, nem egészséges velejárója a jógának. Ez lehet annak a következménye, hogy kiújult egy régi sérülésünk, hogy lemerevedtek az izmaink, vagy hogy helytelenül használtunk egy izmot. Erőlködni felesleges. Haladjunk kíméletesen, tanúsítsunk érzékenységet testünk jelzései iránt, vállaljuk őket. Amíg azonban nem vagyunk igazán fogékonyak és válaszkészek testünk jelzéseire, és nem nézünk szembe velük, addig számolnunk kell ezzel a fájdalommal.

A fájdalom a test figyelmeztetése, hogy a sejtekre olyan nyomás nehezedik, amelyet károsodás nélkül már nem tudnak elviselni.

Bármi is áll a fájdalom hátterében, mindig ugyanúgy kell reagálnunk rá: ne folytassuk tovább azt a mozdulatot, amely a fájdalmat okozta.

 

forrás:
Godfrey Devereux: 15 perc jóga
Anna Trökes: Jóga a hát, a váll és a nyak egészségéért
Harry Waesse: Jóga a test és a lélek erősítése