Tippek őszi fáradtság ellen

Most, hogy október végén nyári idő van, sokan csak kókadoznak egész nap. Persze, teljesen érthető, hogy a szervezet ilyen módon reagál a szokatlan időjárásra, de bosszantó is, hogy egy óra sem telik el anélkül, hogy ne vágynánk egy jó alvásra.

Hogy mi az őszi fáradtság?

Az őszi fáradtság okait kutatva egyik alapvető tényező, hogy a mai kor embere kivonta magát a természet rendjéből, a tél-nyár szervezetünkre gyakorolt hatásaitól a fűtés, világítás, légkondicionálás alkalmazásával. A tobozmirigy azonban ennek ellenére továbbra is karmestere biológiai óránk működésének. Irányítja napi ritmusunkat az evéstől az alvásig, a hangulatváltozástól az immunrendszer megfelelő állapotáig. Ősszel elindul a nappalok rövidülése, napfényes órák száma csökken, mely a tobozmirigyben fokozza a melatonin termelést, mely összességében növelné az alvással, pihenéssel eltöltött órákat.

Ezzel szemben mi ugyanúgy pörgünk, dolgozunk, csúcsra járatnánk magunkat az őszi-téli periódusban, de a belső hang, figyelmeztető jeleket küld fáradtsággal, hangulatingadozással.

Az okok között találhatjuk a  D vitaminhiányt, mely  szintén hozzájárul  a  fenti panaszokhoz.

Az őszi-téli periódusra való átállás a hormonrendszerük egyik tengelyét adó pajzsmirigynek is többlet feladatot jelent, esetenként kialakul a pajzsmirigy alulműködés, erre is érdemes gondolnunk.

 

Íme, pár tipp, milyen gyakorlatokkal/praktikákkal tudod kicsit felpörgetni magad:

Hallgass zenét

Ha fel akarod rázni kicsit magát, nyilván ne a melankolikus darabokat pakold a playlistbe, olyan zenét hallgass, amelyik energiával tölti fel. Az se rossz, ha olyat keresel, ami kifejezetten irritál, ez utóbbi esetben egész biztosan nem fog a klaviatúrán koppanni a fejed. A zenehallgatás munkahelyen is megoldható egy jó fejhallgató beszerzésével. Ami még fontos: nem kell üvöltetni a zenét ahhoz, hogy ne aludj el, sőt: ha halkan szól a muzsika, sokkal inkább kell figyelned rá. 

Relaxálj őszi dallamokkal

Dolgozz természetes fénynél

A szervezeted tudja, hogy nincs még itt az alvásidő, ha kint ragyogóan süt a Nap, és beárad (vagy legalábbis beszűrődik) a szobába a természetes fény. Ha van terasza a helyiségnek, ahol dolgozol, mindenképpen menj ki pár percre friss levegőt szívni, majd úgy folytasd a munkát. Ez mindig bejön!

Ha ez nem megoldható, a mesterséges fény is megteszi: kapcsold fel az összes lámpát, a lényeg, hogy minél világosabb legyen. Ugye ismered az érzést, amikor ücsörögsz a jó meleg szobában, bámulod a monitort, aztán egyszer csak valaki galád módon felkapcsolja a villanyt, és azonnal eltűnik a bágyadtság? Nos, most pont ez a cél…

 

Ropogtass zöldségeket

A zöldség egészséges, és emellett még arra is jó, hogy ne aludj nyitott szemmel a munkahelyeden, ugyanis akármit is rágsz (persze, ez lehet akár rágógumi is), az agyad – a gyomorba jutó élelem ígéretével – felkészül arra, hogy beindítsa az inzulintermelést, így éberen tart.

 

 

 

Mosd meg az arcod hideg vízzel

Frissítsd fel a vérkeringésed: mosd át az arcod jó hideg vízzel, vagy legalább nyisd ki az ablakot. Az a pár perc vacogás megér annyit, hogy aktivizáld a szervezeted: ha a test hideget érzékel, azonnal működésbe lép, és elkezd meleget termelni. Ezzel szabályozza a belső hőmérsékletet, hogy minden belső szerv megfelelően működhessen. 

 

 

Párologtass

Nagyon jó hatással vannak az ébren maradásra a különböző 100 százalékos illóolajok is. Ha nincs a közelben párologtató, vagy nem akarod zavarni a kollégákat vele, csak szippants jó mélyeket az üvegcséből minden alkalommal, amikor érzed, hogy elnehezültek a szempilláid. Ha nem kedveled az illóolajat, vegyél a legközelebbi patikában szárított gyógynövényeket, és szagolgasd azokat. A következők közül válassz: rozmaring, borsmenta, eukaliptusz vagy teafaolaj. 

 

Nyújtózz ebédidőben

Persze, most nem arra kell gondolni, hogy állíts elő egy profi edzéstervet, és Tarzanként ugrálj az asztalokon, csupán pár egyszerű gyakorlat is segíthet. A nyújtás serkenti a vérkeringést, ráadásul – a gyakorlat közben – ülve is maradhatsz. Kezdd a fejednél: végezz öt fejkörzést mindkét irányban. Ezután emeld fel mind a két kezed, és próbáld meg elérni a plafont. Ha ezzel megvagy, hajolj le (még mindig ülve), és próbáld megérinteni a cipőjédet (csak óvatosan, ne verd a fejed az asztallapba)! Ebből a testhelyzetből csak nagyon lassan, csigolyáról csigolyára egyenesedj fel! Ezt követően jöhet a bokakörzés és a lábak behúzása/kinyújtása tízszer. Ha ez nem elég, állj fel a székből és úgy végezze el a gyakorlatokat. 

 

Sétálj egyet

Nagyon jót tesz az is, ha nem erőlteted a folyamatos munkát, hanem levegőzöl egy kicsit. Ha görcsösen próbálod ébren tartani magad, több mint biztos, hogy nem fogsz tudni koncentrálni a munkára. Inkább levegőzz egyet az utcán – akár már 10 perc séta is felpezsdíthet! A lényeg, hogy egy kicsit kizökkenj az egyhangúságból, és megmozgasd a végtagjaid a friss levegőn.

 

 

 

 

 

További egyszerű, de hatásos tippek

  • Próbálj meg kevés kávét inni, ugyanis az igaz, hogy pár órára felpörget, de miután elmúlik a koffein hatása, még fáradtabbnak fogod érezni magad.
  • Minden este feküdj le időben.
  • Igyál sok vizet – ugyanis, ha dehidratált a szervezeted, könnyebben elfárad, és még a fejed is megfájdulhat.
  • Sportolj! A rendszeres testmozgás jó hatással van a szervezetre, és kevésbé leszel fáradékony.
  • A  B1, B6 és  Folsav bevitelével javíthatod erőnlétedet.
  • A  cukros, túl sok finomított szénhidrát  csak rövid ideig ad  megoldást, utána a fáradtság fokozódhat, ingerlékenyebbé válhatsz. Érdemes  inkább az almát, körtét , banánt, datolyát, fügét előnyben részesíteni.

forrás:

http://divany.hu/eletmod/2013/11/12/egyszeruen_lekuzdheto_az_oszi_faradtsag/