Maradj fitt és egészséges ősszel is!

A hűvös és borongós őszi napok könnyen elronthatják a hangulatunkat, ráadásul ebben az időszakban gyakoriak a köhögéssel és náthával járó fertőzések. Íme, pár hasznos tipp, hogy immunrendszered ősszel és télen is erős maradjon.

Sportolj friss levegőn!

A sport segít az immunrendszer egészségének megőrzésében. Sokan abba a hibába esnek, hogy az őszi időjárás beköszöntével lemondanak minden szabadidős sporttevékenységről. Pedig mind a testnek, mind a léleknek nagy szüksége van ilyenkor a friss levegőre és a mozgásra! A kellemes, őszi napsütés jótékonyan hat a szervezetünkre, hozzájárul a D ­vitamin raktárak feltöltéséhez. A séta, a biciklizés és a túrázás lendületben tartja az immunrendszert, és gondoskodik róla, hogy a légzőszervek hozzászokjanak a hidegebb levegőhöz. Előfordulhat, hogy a szervezet az edzést követő 24 órában érzékenyebb a fertőzésekkel szemben. Ezért hagyj időt szervezetednek a pihenésre, ne fuss vagy kocogj minden nap. Figyelj oda arra, hogy ha megizzadsz, a nedvesség és a hideg hatására nagyon könnyen megfázhatsz vagy akár tüdőgyulladást is kaphatsz. Az őszi-téli sportokhoz ezért érdemes beszerezned légáteresztő és nedvszívó tulajdonságú anyagokból készült, speciális sportruházatot.

Vitaminok és ásványi anyagok

Különösen ősszel fontos odafigyelni a kiegyensúlyozott vitamin- és ásványi anyag bevitelre. Az évszakra jellemző vírusfertőzéseket elkerülheted, ha bőséges C ­vitamin­ bevitellel erősíted immunrendszered.  Amilyen gyakran csak lehet, kerüljön az asztalodra tipikus őszi zöldség, például sütőtök és káposzta. A sütőtök narancsszínű vitaminbomba: rengeteg béta-karotint, C-vitaminban és káliumot tartalmaz. A káposzta pedig C-vitaminban, és B1, B2 vitaminban gazdag. A télre eltett savanyított káposzta nyersen fogyasztva szinte a teljes vitamintartalmát megőrzi.

Igyál eleget és meleget!

Annak ellenére, hogy hidegebbre fordult az idő, nem szabad elfelejtkezned az elegendő folyadékfogyasztásról! A fűtés miatt a levegő szárazabb lesz, ezért is fontos, hogy a száj- és garatüreg nyálkahártyáját nedvesen tartsuk, és a kórokozók ne tudjanak megtelepedni rajta. Az őszi időszakban kerüld a hideg üdítőket, fogyassz inkább meleg italokat. A meghűléses és felső légúti megbetegedések megelőzésére kiválóan alkalmasak a különböző gyógyteák. Immunrendszered megerősítésében leginkább a kakukkfű, a csipkebogyó és az orbáncfű tud segíteni.

Lassíts, pihenj

Az évszakok váltakozását hűen követi szervezetünk anyagcseréjének ritmusa is. Ősszel fel kell készülni a téli időszakra, ezért a szervezet a lassabb anyagcsere segítségével tartalékolja energiáit.

Az alvás a test legfontosabb pihenési módja, amikor a szervezet csökkent energiával dolgozik. A betegségek elkerülése érdekében időt kell adnod a szervezetednek a pihenésre. Elegendő alvás nélkül az immunrendszered könnyen legyengülhet. Ősszel tehát érdemes egy kicsit lelassulnod: több időt szánnod az alvásra, pihenésre, regenerálódásra.

Végy meleg fürdőt

A kellemesen meleg fürdő nem csak a testnek tesz jót, hanem a lelket is megnyugtatja. Fürdősót vagy pár csepp illóolajat is tehetsz a vízbe, lazító hatású a levendula és a citromfű, a nátha és a meghűlés megelőzését szolgálja az eukaliptusz és a fenyő.

Szaunázz

A szauna nem csak a bőrnek tesz jót, de edzi az ereket és az immunrendszert is. A rendszeres szaunázással tested megszabadul a felhalmozódott méreganyagoktól, mivel a szauna által kibocsátott hő hatására verejtékezni kezdesz, bőröd pórusai kitágulnak, így a káros anyagok gyorsan és könnyen távoznak szervezetedből. A szaunázás további előnye, hogy segít leküzdeni a megfázást, illetve használatával immunrendszered megerősödik, így egy idő után, ha gyakran szaunázol, a náthától, influenzától sem kell tartanod.

Ügyelj a kézmosásra

Ebben az időszakban hemzsegnek a vírusok az ajtókilincseken, a közlekedési eszközök kapaszkodóin, a lépcsőkorlátokon, és egy kézfogással is könnyen terjedhetnek. Ezért fokozottan ügyelj az alapos kézmosásra!

 

forrás:

http://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/12271/maradjon-egeszseges-osszel-is

http://www.szauna.net/szauna-hatasai