Légy nyitott az újra!

Lezárult egy újabb év. Ilyenkor szinte önkéntelenül is számadást végzünk: végigtekintünk az elmúlt esztendőn, átgondoljuk milyen örömöket, sikereket és milyen fájdalmakat, csalódásokat éltünk meg ebben az időszakban. És persze új fogadalmakkal, új tervekkel készülünk az új esztendőre.

Érdemes és hasznos dolog összegezni az elmúlt időszak eredményeit, észrevenni a hibákat, levonni a tanulságokat, és felidézni a sikereket, örömmel emlékezni a szép élményekre.

 

Tekintsd át a múltat

„A múlt is fájhat, de az én filozófiám szerint vagy elugrasz előle, vagy tanulsz belőle.” (Az oroszlánkirály c. film)

Bármilyen módszert is választasz a múlt eseményeinek számbavételére (listát írsz, vagy csak fejben gondolod végig, esetleg egy jó baráttal beszélgetsz róla) fontos szem előtt tartanod a következőket:

  • Ne csak a negatív eseményeket, kudarcokat sorold fel! Idézd fel az örömteli, pozitív élményeket, a sikereket is! Nyugodj meg, a fontos események eszedbe fognak jutni, amit pedig már elfelejtettél, annak is bizonyára megvan az oka.
  • Akár pozitív, akár negatív eseményről van szó, szemléld tárgyilagosan. A jóga elsősorban erre tanít: ne bírálója légy a dolgoknak, ne értékelj, csak figyeld meg őket, mint egy pártatlan szemtanú.
  • Ha a pozitív-negatív mérleg meghúzásán kívül szeretnél még tovább lépni a tudatosítás ösvényén, egyetlen kérdést érdemes feltenned minden eseménnyel kapcsolatban: „Mit tanított ez nekem?”  S csupán a válaszokat érdemes majd a későbbiekben megőrizned.

 

Engedd el a múltat

„Megtanulni élni nem más, mint megtanulni elengedni.” (Buddha)

A jógában szamszkárának hívják a múlt mentális lenyomatait, azokat a tudatalatti emlékeket, melyek a jelenben is hatással vannak tetteidre és gondolataidra. Ha azt szeretnéd, hogy a jelen eseményeit ne a múlt szemüvegén keresztül szemléld, és cselekvéseidben, tapasztalásaidban ne korlátozzanak a múltbéli események, nincs más hátra, mint elengedni őket! Hiszen egy telefirkált papírlapra már nem készíthetsz újabb rajzot. Kezdd tiszta lappal az új évet!

Ez persze nem azt jelenti, hogy felejts el mindent, ami tavaly történt, és azt sem, hogy ne tanulj a múltbéli hibákból. Sokkal inkább azt jelenti, hogy tudatosítsd magadban:

  • Ami már megtörtént, az a múlt része, nem tudsz változtatni rajta. Elemezd, vond le a tanulságokat, de ne „rágódj” a múltbéli hibákon, kudarcokon!
  • Abba a hibába se ess, hogy a múlt sikereiből élsz. Értékeld az elért eredményeket, légy büszke magadra, de ne feledd, a jövő sikereiért ma is meg kell dolgoznod.
  • Engedd, hogy a fontos emlékek megmaradjanak tudatos elmédben, de ne engedd, hogy elvonják figyelmed a jelen pillanatról! Figyelmed irányítsd a jelen történéseire!

 

Tervezd meg a jövőt

„Ha akarsz valamit, egy dolgot mindig tarts észben: senki sem érheti el kiszemelt célját, ha nem látja azt.” (Paulo Coelho)

Az újév kezdete az új tervek készítésének ideje is. Érdemes időt szánnod arra, hogy végiggondold, mit szeretnél az új évben megvalósítani, milyen eredményeket szeretnél elérni. Azzal, hogy célokat tűzöl ki magad elé, letisztítod a gondolataidat, az érzéseidet.

Klasszikus nézet, miszerint céljaink eléréséhez sok szenvedésre és önfeláldozásra van szükség. Hatékonyabb elképzelés úgy gondolni a célokra, mint a jelen pillanat formálóira. Céljaink a jövő betáblázása helyett legyenek eszközök arra, hogy a jelenünket jobbá tegyük. Ha egy célt tűzöl ki magadnak, érdemes feltenned a kérdést: ”Hogyan fogja a jelenemet befolyásolni, jobbá tenni?” Ha a cél nem javítja a jelent, akkor értelmetlen, ha azonban letisztítja gondolataidat, összpontosításra serkent és motivál, akkor bizonyára van értelme számodra. A célok kitűzésének értéke a jelen pillanat minőségének a javításában rejlik.

 

Légy jelen a jelenben

„Élj a jelenben, emlékezz a múltra, és ne félj a jövőtől, mert nem létezik, és soha nem is fog. Mert mindig csak jelen van.” (Christopher Paolini)

Általában túl sok energiát pazarlunk el arra, hogy a múlton vagy a szebb jövővel szemben támasztott elvárásainkon töprengünk. Márpedig a tegnap elmúlt, és a jövőt az határozza meg, hogy mit teszünk a jelen pillanatban. Így az a teendőd, hogy figyelmed teljes mértékben a jelenre irányítsd, jelenlegi érzelmeid, gondolataid és tetteid minőségére.

Az éber tudatosság a pillanatokról szól. Gyakorlással eljuthatsz odáig, hogy megfigyeld, mi minden jár éppen a fejedben, nyugodtan, reakció nélkül. Ha tehát tudatos éberséget vállalsz, jobban részt veszel a belső élményeidben, teljes tudatossággal, ítélkezés nélkül. Megtanulod, hogy a gondolat pusztán gondolat. Csak egy esemény az agyban: megjelenik, formát ölt és elmúlik.

Az éber tudatosság nem azt jelenti, hogy jobban odafigyelsz, hanem azt, hogy másként és bölcsebben figyelsz oda – teljes elméddel és szíveddel, tested és érzékeid minden erőforrását maradéktalanul kiaknázva.

A jóga arra tanít, hogy ne ragaszkodj se a fájdalmakhoz, se az örömökhöz, engedd el a negatív és a pozitív élményeket, ítélkezés nélkül, rácsodálkozva szemlélődj és tudatosan légy a jelenben. Ebben segítenek az ászanák (jóga pózok), a meditáció és a légzőgyakorlatok.

 

Kívánunk erőt és kitartást a múlt elengedéséhez, a jövő megtervezéséhez, és kívánjuk, hogy minél több örömet élj meg a jelen pillanatban!

 

Kapcsolódó cikkek:

A sikeres újévi fogadalom titka