Jógázz otthon is – tedd félre a kifogásokat!

Nagyszerű dolog, ha hetente egy-két alkalommal eljársz jógázni. Persze időnként előfordulhat, hogy valamilyen oknál fogva hosszabb időn keresztül nem tudsz jógaórára menni. Túlóráznod kell, programod van, elutazol vagy a kedvenc jógaoktatód nyaralni megy...

Mindenképpen arra biztatlak, hogy ebben az esetben se hagyd abba a jógázást! Hiszen jógázni otthon is tudsz! Kezdd el bátran az otthoni gyakorlást és ne engedd, hogy a szokásos kifogások eltérítsenek a szándékodtól.

 

 

Melyek a leggyakoribb kifogások?

„Nincs időm”

Tévhit, hogy csak akkor van értelme elkezdened otthon jógázni, ha ugyanannyi időd van rá, mint ameddig egy átlagos jógaóra tart. Ebben az esetben a rendszeresség többet számít, mint gondolnád!  Hidd el, hogy már napi 10-15 perc otthoni gyakorlással is nagyszerű eredményeket tudsz elérni!

„Nincsenek jógaeszközeim”

A jógában az a csodálatos, hogy igazából nincs szükséged hozzá semmi másra, csupán a saját testedre! Akkor is tudsz jógázni otthon, ha nincsenek profi jógaeszközeid. Jógaszőnyeg helyett használhatsz egyszerű polifoam-ot, jógatakaró helyett egy szimpla pokrócot, jógatégla helyett könyvet (pl. egy vastagabb lexikont) és biztos akad otthon egy-két párna is. Ha rendszeresen fogsz gyakorolni, és szeretnél saját eszközöket beszerezni, érdemes a jógaszőnyeggel kezdened. Elegendő egy közepes minőségű jógaszőnyeget vásárolnod, ami csúszásmentes, és így biztonságos felületet biztosít az otthoni jógázásodhoz.  

„Fáradt vagyok”

Pont ekkor lehet a legnagyobb szükséged a jógára! A jóga testileg-lelkileg regenerál, feltölt és felfrissít.  Néhány egyszerű gyakorlat, nyújtózás is csodákra képes!  Ha pedig annyira fáradt vagy, hogy már mozogni sincs erőd, egy rövid relaxáció vagy egy harminc perces jóga nidrá után olyan kipihentté válsz, mintha több órát aludtál volna!

„Egyedül nincs kedvem jógázni”

A közös jógázás igazán kellemes időtöltés! Ha az a típus vagy, aki egyedül nehezen kezd bele a dolgokba, jógázz  barátaiddal, családod tagjaival. Figyelj azonban arra, hogy megmaradjon a jó hangulat, és a jógázás semmiképpen ne legyen kötelező, vagy bármilyen feszültség forrása. Ha lehet, próbáld ki azt is, milyen egyedül jógázni! Meglátod, egészen más élmény, amikor teljes figyelmedet magadra fordítod, és igazán őszinte lehetsz önmagadhoz. Senki sem látja, ha valami nem sikerül elsőre, és te sem hasonlítod magad másokhoz. Szabadon felfedezheted tested és lelked működését, erősségeidet és korlátaidat. Kísérletezhetsz, próbálkozhatsz és bátran hibázhatsz! Az egyedüllét nagyszerű felismerések és a valódi fejlődés forrása.

„Nem tudom, milyen gyakorlatokat végezzek”

Nos, ezen igazán könnyű segíteni! Több módszer is létezik:

1. Jógázz könyvből!

Igaz, néha nehézkes lehet, hogy egyszerre kellene olvasnod és végrehajtanod az instrukciókat. Előnye, hogy a könyvekben általában igen részletes leírásokat, magyarázatokat találsz, nemcsak a pózok végrehajtásáról, hanem azok hatásairól is.

2. Jógázz videó alapján!

Rengeteg jógás DVD, youtube videó létezik. Jó hír, hogy már van magyar nyelvű weboldal is, melyen kiváló jógaoktatók videói között válogathatsz - különböző jógairányzatok és nehézségi fokok szerint (http://www.jogaklikk.hu/ ).

A könyvből és a videó alapján jógázás egyetlen veszélye abban rejlik, ha nem megfelelő nehézségi fokot választasz, és mindenképpen bele szeretnéd erőltetni magad azokba a pózokba, melyeket a fotón vagy a videón látsz. Vigyázz magadra, ne okozz felesleges fájdalmat, sérülést önmagadnak!

Másik hátránya, ha így gyakorolsz, hogy a figyelmed a külvilágon van: „Lapozzunk csak vissza, hogy is írta a könyv, mit kell csinálni?” „Jaj, most lemaradtam, mit mutatott az előbb a videón az oktató?”  Ezért a legkiválóbb módszer a figyelmed befelé irányítására , ha a saját emlékezetedre és közvetlen tapasztalataidra hagyatkozol. Azaz:

3. Jógázz emlékezetből!

Leginkább ezt a módszert javaslom. Bízz saját magadban, bízz az emlékezetedben és tested bölcsességében. Ha eszedbe jut egy-egy gyakorlat, amit jógaórán tanultál, gyakorold bátran! Figyeld meg, mit jelez a tested, mi esne jól az adott pillanatban. Nem kell százfajta ászanát ismerned, elegendő pár egyszerűbb gyakorlat, amit megjegyeztél. Ha nagyon bizonytalannak érzed magad, kérj segítséget a jógaoktatódtól! Bizonyára szívesen ad néhány ötletet, támpontot az otthoni gyakorlásodhoz.

Tedd félre hát a kifogásokat, és jógázz otthon is! Gyakorolj örömmel, kitartóan és légy kreatív!

írta: Selmeci Bojána

 

Kapcsolódó cikkek: