5 tipp kezdő jógiknak

„Minden kezdet nehéz.” – így tartja a mondás. Vajon a jógában is így kell lennie? Az elején szükségszerű a fájdalom, az izzadás, erőlködés és a sok kudarc, mielőtt megéreznéd a jógázás igazi örömét? Hogyan érdemes kezdeni a jógát?

Mire kell figyelned, ha kezdő jógi vagy?

 

 

 

1. tipp: Melegíts be alaposan!

Tévhit, hogy a jógához nem kell bemelegíteni. A legtöbb sérülés abból származik, ha bemelegítés, kellő ráhangolódás nélkül kezdesz el intenzíven mozogni. Különösen fontos alaposan bemelegíteni az alábbi esetekben:

  • ha régen mozogtál és „be vagy rozsdásodva”
  • hidegben, illetve a reggeli órákban (ilyenkor sokkal merevebbek az izmaink)
  • ha az idősebb korosztályhoz tartozol
  • ha régebbi sérülésed, problémás testrészed szokott „jelezni” mozgás közben.

A bemelegítésnek nem kell hosszúnak lennie, 5-10 perc is elegendő ahhoz, hogy alaposan átmozgasd magad, felkészítve izmaid, ízületeid a jógázásra. A bemelegítés során az izommunka hatására valóban hő keletkezik, így ha kimelegedsz egy kicsit, már jó úton jársz! :)

2. tipp: Lassan és fokozatosan!

A jóga legtöbb irányzata lassú mozgásokra és hosszabban kitartott testtartásokra (úgynevezett ászanákra) épül. Tehát eleve egy lassabb mozgásformával fogsz találkozni, mint általában a többi sport esetében. Kivételt képeznek ez alól a dinamikus jógairányzatok (ilyen például a Vinyasa Flow), ahol az egyes pózok közötti átmenet sokkal gyorsabb. 

Bármelyik irányzatot is választod, fontos, hogy az egyes testtartásokba lassan, óvatosan menj bele, lehetőleg teljes figyelmeddel kövesd a mozdulatot, és kerüld a hirtelen, kapkodó, figyelmetlen mozdulatokat. Fokozatosan terheld az izmaidat, és a kezdő pózoktól fokozatosan haladj a haladóbbak felé. Ne siettesd az eredményeket! Ha túl gyorsan akarsz haladni, és olyan pózokba erőlteted magad, amire még nem készültél fel, annak csak sérülés lehet a vége. „Lassan járj, tovább érsz.” Ez a jógában is igaz. Sokkal jobban jársz, ha lassabban, kisebb lépésekkel haladsz előre, mintha a sérülések miatt időről időre szinte teljesen elölről kell kezdened a gyakorlást.

3. tipp: Semmit ne erőltess!

Másik tévhit, hogy a jógában a fejlődésnek fájdalom az ára, hogy erőnek erejével le kell győznöd önmagad. Természetesen a jóga közben érezhetsz a nyújtásból eredő finom fájdalmat, ez azonban sosem lehet tépő, szaggató vagy túl erős. Az is igaz, hogy a fejlődéshez szükséges erőfeszítéseket tenned, de ez ne legyen erőlködés vagy erőltetés! Mindkettő azt jelenti, hogy nem veszed figyelembe a határaidat és túlfeszíted magad. Így az izmaidban, ízületeidben sérüléseket okozhatsz, ami akár hosszabb időre visszavetheti a fejlődésed. Légy türelmes magaddal és tartsd tiszteletben a határaidat. Hidd el, a folyamatos gyakorlás meghozza gyümölcsét, és a határaid változni fognak, anélkül, hogy ezt siettetnéd vagy erőltetnéd.

4. tipp: Kérdezz bátran!

Ha bármiben bizonytalan vagy, kérdezz bátran az oktatótól – lehetőleg óra előtt vagy után. Adott esetben akár óra közben is kérheted az oktató segítségét, hogyan kell helyesen végezned az adott gyakorlatot, hogyan tartsd a kezed, a lábad, hogyan lélegezz stb. Különösen fontos megkérdezned, hogyan módosítsd az egyes gyakorlatokat, milyen segédeszközöket használj, ha valamilyen betegség vagy sérülés korlátoz a gyakorlásban, illetve menstruáció, várandósság idején. Hidd el, nincs buta kérdés!

5. tipp: Kezdd az alapoktól!

Sokan abba a hibába esnek, hogy kihagyják az alapokat, és rögtön a nehezebb, látványosabb pózokkal kezdik a gyakorlást. Hiszen mi az érdekes abban, ha valaki csak egyenesen áll, ül vagy a hátán fekszik? Egyáltalán miért kell ezt külön megtanulni? Ezt már a kisbabák is tudják!

Pedig jó, ha tudod, hogy az alaptartások helyes elsajátítása nagyon fontos, mivel minden komplexebb mozgás erre épül. Hiszen az, aki nem tud helyesen állni alapállásban, nem fog jól belemenni a fejenállásba sem. Aki nem tud hanyatt feküdni ellazultan és mozdulatlanul, nem ismeri még igazán a relaxációt. Aki nem tud hosszabb ideig kényelmesen ülni, nem tudja elkezdeni a meditáció gyakorlását. Láthatod tehát, milyen fontos megépíteni a szilárd alapokat.

Selmeci Bojána

 

Szeretnél még több segítséget kapni a kezdéshez? Kattints IDE.